«Москалі», «сєпари» та «ватніки»: багатоликий ворог в українських сатиричних піснях війни на Донбасі

Автор(и)

  • Ірина Шувалова Київ, Україна; Нанкін, Китай

DOI:

https://doi.org/10.21226/ewjus590

Ключові слова:

Україна, популярна музика, російсько-українська війна, Донбас, воєнні пісні

Анотація

У статті розглянуто репрезентацію ворога в українських сатиричних піснях про російсько-українську війну на Донбасі. Дослідження зосереджено переважно на творчості Ореста Лютого (сценічний псевдонім Антіна Мухарського) та напіванонімного колективу «Мірко Сабліч» («Mirko Sablic»). За допомогою методу мультимодального дискурс-аналізу проаналізовано óбрази ворога української армії в текстах пісень та відповідних музичних кліпах. Через комплексну природу конфлікту та строкатий склад спільнот, що беруть участь у конфлікті, особливий інтерес становить те, кого й чому в піснях ідентифікують як ворога. Вороги постають у кількох іпостасях: «москалі» – росіяни або проросійсько налаштовані іноземці; «сєпари» – українці-колаборанти, які підтримують (часто воєнними діями) відділення Донбасу від України; та «ватніки» – пасивні жителі України з антиукраїнською позицією, дії яких розцінюються як шкідництво проти воєнного опору України. Тоді як досліджувані пісні закликають українців протистояти зовнішнім агресорам («москалям») у бою, чіткого плану дій стосовно ворогів усередині країни («сєпарів» і «ватніків») вони не пропонують, подекуди навіть не конкретизуючи, як цих ворогів ідентифікувати. Відтак Орест Лютий та «Мірко Сабліч», позиціонуючи себе як «контрпропагандистські» проєкти, водночас можуть сприяти відчуженню та тавруванню «ворогами» найбільш сприйнятливої до пропаганди публіки – тих, кому їхня робота з розвінчування міфів могла би принести найбільшу користь.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-30